160409
Western IV
Western IV ute nu!
Strax före påsk var det klart. Western IV landade i Stockholm, i två snygga och tunga grundböcker. Med en bra bit över 300 bilder och 600 sidor är dem en fröjd att bläddra i. Dyker man sedan ner i innehållet är det två gigantiska verktygslådor vi lämnar över, där Rollpersonen vänder sig främst till spelarna och Regelboken riktar in sig på spelledarna.

Western IV är äntligen ute! Vid det här laget skall förhoppningsvis de allra flesta ha hunnit få sina böcker i fysisk form samt sina personliga pdf-filer utskickade. Säg till oss direkt om du inte fått dina böcker! Det har tagit sin tid, men vi är glada och mycket nöjda med resultatet. Vi vågar påstå att sättet att få in spelarna och deras rollpersoner i spelvärlden är unikt, då ingen rollperson blir den andra lik.

Vårt mål har varit att det skall finnas regler som är integrerade med spelvärlden och övriga regler när ni vill använda dem. Det är nu inte samma sak som att det alltid känns lika relevant att slå för saker som sjukdom och blodförgiftning. För egen del föredrar vi att de tärningsslag som slås spelar roll och känns dramatiskt viktiga. Men. När spelledaren vill att ett visst fenomen skall ha betydelse skall spelet inte rycka på axlarna och säga "hitt' på nå't" utan vara en färdig verktygslåda att ösa ur.

Behovet av att ha bra och genomarbetade regler på flera områden förstärks ju dessutom av att vi har presenterat tre olika spelstilar, med olika behov av regler. Vill du ha en oförlåtande spelvärld som på Realism måste det finnas regler som stödjer detta, men det innebär inte att spelledaren för en Action-kampanj ens bryr sig om att slå för saker som benbrott och kula kvar i kroppen alla gången, även om hon skulle kunna göra det. På samma sätt finns flera regler för att minimera detaljmicklandet för statister och bifigurer, med allt från truppformulär som reducerar hela grupper av motståndare till ett enda slag per Stridsrunda till genvägar för hur bipersoner förpassas ur spel då de får en Allvarlig Skada eller värre i strid. Reglerna är er verktygslåda att använda som ni vill!

Formulär att ladda ner
Vilket osökt leder oss in på nästa område – de formulär som finns med i grundböckerna går nu också att ladda ner! Som flera av er vet ligger vi i startgroparna för en helt ny webb? Men i väntan på att den är på plats hittar du allsköns hjälpmedel och formulär på:

Rollformulär

Utskriftsvänligt rollformulär

Övriga formulär

Inom kort kommer vi även att komplettera med terrängbrickorna för jakt.

Vill ni ha en Spelledarskärm snabbt?
Vi har fått en del frågor om Spelledarskärm redan nu. Från början hade vi tänkt avvakta för att släppa en välmatad Spelledarbox, men den tar ju lite tid. Vi skulle därför gärna höra ifrån just dig så fort som möjligt för att bestämma hur vi skall göra just nu – ta fram en spelledarskärm med det viktigaste så fort som möjligt, eller vänta för att lägga kraft på en utökad box? Och om du vill ha en skärm snarast – finns det någonting som känns viktigare än annat att ta med där? Svara antingen i vårt forum på www.rollspel.nu eller direkt till oss på western@rollspel.com

Vår Kickstarter för tärningsboken
Du har väl inte missat att vi just nu försöker få stöd för att ge ut fotoboken Dice – Rendezvous with Randomness via Kickstarter? Kampanjen pågår fram till den 11e april och du hittar den på

https://www.kickstarter.com/projects/1152089861/dice-rendezvous-with-randomness

Vi vill förstås gärna ha din hjälp och erbjuder därför en bonus om vi lyckas nå vårt mål, så boken blir verklighet:

Om du stöder kampanjen på minsta vis kommer du att få en rabattkupong på 15 SEK som gäller i vår webbshop på www.åskfågeln.se vad du än valt att stödja oss med

Ömfotingen och Specialbilder skickas separat
Bonusäventyret hann inte bli helt klart samtidigt som grundböckerna, men kommer tryckas i april. Vi har inte glömt er och det är inte posten som länsat paketen. Detta charmiga äventyr kommer inom kort i ett separat utskick. Då kommer också de bildutskrifter som ni som valde "Wanted", att finnas på bild i böckerna, valde!

Det Torra Landet – nu i en butik och på ett konvent nära dig
Western firade sin lansering med ett fartfyllt actionäventyr där rollpersonerna fick till uppgift att smuggla sprit förbi fanatiska nykterister. Erfarenheterna på GothCon var mycket positiva, med många nya spelare som spelade Western för första gången och blev positivt överraskade! 33 lag spelade på GothCon, nästan alla med fulla lag (sex spelare). Det känns extra roligt att det blev så många, trots att vi vet att flera spelgrupper satt hemma och spelade Western hela helgen!

Men. Missade du GothCon har du fler chanser! Det går att spela Det Torra Landet både på LinCon och Nordsken – de två fantastiska spelkonventen som går av stapeln i Kristi Himmelsfärdshelgen. Vill du veta mer? Besök www.lincon.se eller www.nordsken.se och läs mer om dessa konvent. LinCon är i Linköping, medan Nordsken går av stapeln i Skellefteå.

Precis som tidigare års GothCon-äventyr finns även Det Torra Landet att köpa i tryckt format, med ett äventyrshäfte och en massa handouts till. Det är framtaget för att spelas under ett spelpass på fem timmar, men är ni utan tidspress kan ni förstås ta längre tid på er. Det Torra Landet finns i välsorterade spelbutiker och på www.åskfågeln.se

Klassiska äventyr i utvalda spelbutiker
Många har frågat efter tidigare tryckta äventyr till Western IV, nu när spelet äntligen har kommit. Collectors Point har bäst utbud, med både Priset för ett Liv och Sanningens Pris kvar i lager. Du når dem på www.collectorspoint.se och SF-bokhandeln har ännu Sanningens Pris. De finns på www.sfbok.se

Mannen i Svart, där vår exempelperson Matthew Douglass är en av rollpersonerna, finns bara kvar hos www.gamemaniacs.se och www.speljätten.se så har du aldrig besökt deras butik förut kan det vara dags nu!

Western i Fenix
Vi är så stolta och glada över att Åsa Roos Westernäventyr Ingenjör Hamblys Maskin från Fenix nr 5 förra året valdes till förra årets allra bästa Fenixartikel enligt tidningens läsare. Tidigare i år har du kunnat läsa om Slumpens Roll i Western (Fenix 1/16) och det nummer som finns ute nu har Graeme Davis (spelkonstruktören bakom bland annat Warhammer Fantasy Roleplay och Enemy Within-kampanjen) skrivit om La Llorada – Den Gråtande Kvinnan – till Western. Härnäst väntar äventyret Jubilee, om ett firande med förhinder där rollpersonerna kan få en avgörande betydelse … Christoffer Krämer är upphovsman till ett Westernmaterial som inte får missas.

Lite senare i år väntar mer material från både Graeme Davis och Christoffer Krämer till Western. Dessutom har vi ett sedan länge förberett äventyr som utspelar sig i Buffalo Gap, som Tove och Anders skrivit. Årets Fenix kommer med andra ord att bli fullt av nytt inspirerande Westernmaterial i varje nummer!

Bloody Benders i Fenix Kickstarter Edition
Medan vi inväntar den allra sista texten till Fenix Kickstarter Edition går det fortfarande att beställa den tryckta versionen av Fenix Kickstarter Edition, en välmatad extratjock tidning full av spelmaterial. Till Western hittar du Bloody Benders – Det lilla slakthuset på prärien signerat Johan Englund och Johan Salomonsson. Det är ett stämningsfullt material med flera spelledare och många roliga äventyrsuppslag. Dessutom får du första chansen att se Axel Widén som Westernillustratör, men förhoppningsvis inte den sista. Vi har stora förhoppningar på hans utveckling! För att kunna beställa denna tidning måste du dock prenumerera på Fenix, då den är en bonus för dem som stött Fenix mest långsiktigt.

Det finns fortfarande en chans att beställa detta nummer på www.åskfågeln.se då vi ännu inväntar den allra sista artikeln innan vi kan gå i tryck. Så fort allt inkommit och tryckpressarna rullar försvinner dock chansen, då specialutgåvan bara beställs till dem som förbeställt denna tidning.

En Handfull pdf-filer
Från crowdfundingens dagar var det många som valde att skaffa våra pdf-samlingar En Handfull Artiklar respektive En Handfull Äventyr. Arbetet med dessa går stadigt framåt, men vi saknar fortfarande det sista materialet. Men. Istället för att vänta tills allt är klart kommer vi snart att börja skicka ut artiklar till er som skaffat dessa titlar. Vi släpper till en början en artikel eller ett äventyr i taget, så ni får något roligt att se fram emot i mailen fler gånger tills allt är klart. Då samlar vi ihop allt i två stora volymer, som ni får som personliga pdf-filer.

En Handfull Vapen
Kortleken färdigställs härnäst, så vi återkommer med leveransdatum lite senare.

Vad väntar närmast?
Med två grundböcker ute och En Ömfoting på väg skulle vi kunna slänga upp benen i soffan och ta en lång semester. Men var finns det roliga med en sådan strategi? Vi gör ju Western för att vi älskar att göra detta spel så bra vi bara kan.

Som vi tidigare nämnt har vi sett till att vi är en hel massa personer som arbetar parallellt för att få nya projekt och supplement färdiga. De titlar som just nu ser ut att vara absolut närmast release är:

  • Amerika 1876
  • Brott och Straff
  • Dakota & Deadwood

Vi är inte helt säkra på vilken titel som släpps först, men återkommer med besked.

Grundbok III – Amerika 1876
Det här är projektet där vi själva och Lukas arbetar hårdast, inför en tänkt release till jul. I denna bok hittar du massor om kampanjvärlden, med sammanslutningar av olika slag, tro och vetenskap och god portion typiska företeelser i Western, som järnvägar, boskapsdrivningar och gruvdrift. Och mycket mer!

Brott och Straff (arbetsnamn)
Denna bok kommer eventuellt byta namn senare. Men det är en bok som seglat upp lite vid sidan av tidigare titlar. Här hittar du massor av lagmän och laglösa av olika slag på bild och beskrivningar. Lägg därtill allt från tankar kring hur du tjänar pengar på brott och vad du kan få in, till ett spelbart system för rättegångar som blir roligt oavsett vilken sida rollpersonerna befinner sig på, fängelser och mycket annat. Allt detta har skrivits av Tove och Anders Gillbring och är så gott som klart redan.

Lägg därtill det fantastiska äventyret Jakten på Ghost Bones Jonson av Christoffer Krämer, som även tar fram en ny Roll för denna bok. Vi sitter och går igenom äventyret nu och har ett fånigt leende på läpparna – det här är bra skit!

Helst skulle vi vilka klona Lukas för att han skall hinna göra oändligt många bilder, men det går inte. Han kommer därför att göra en del av bilderna till denna bok, men det är också dags för er läsare att stifta en helt ny Westernbekantskap i form av Javier Charro. Han är en spansk illustratör som hittills är inkopplad på ett drygt trettiotal lagmän och laglösa i helfigur, och har en Westernkänsla som är svår att hitta. Vi är supernöjda och hoppas att du blir det också. Har du redan skaffat en massa kommande supplement under vår crowdfunding, men inte detta som ju inte fanns då? Om du vill kan du helt enkelt meddela oss att du vill byta ut någon titel du redan har betalar för mot detta supplement när det kommer ut. Bara säg till!

Dakota & Deadwood
Henrik Örnebrings första bok av dem han skrev för länge sedan redigeras nu för fullt. Med finns även ett indianmaterial från Maria Bergius, inklusive en spegling av Henriks äventyr ur indianernas perspektiv. Textmässigt återstår ett kapitel om Dakota och det tidiga äventyr som vi, Tove och Anders, skriver till denna bok.

Även här blir det dags för en ny tecknare att visa framfötterna. Linus Larsson har sedan tidigare gjort flera illustrationer till Fenix, och han medverkar även i En Handfull Artiklar. Här får han ansvar för stora delar av bilderna, även om Lukas förstås också kommer att medverka.

Don't be a stranger,

Tove & Anders


160323
Det Torra Landet
På väg till GothCon
Nu är vi på väg ner till GothCon och är löjligt lyckliga, för vi har sett Westernböckerna och är så nöjda! Det är mer än 600 sidor som är fullpackade med spelinspiration för att rollspela i Amerika i mitten på 1870-talet. Rollpersonen drar med spelaren in i spelvärlden under processen med att ta fram just din rollperson, och du får massor av krokar för både äventyr och sätt att spela. I Regelboken blir det förstås regler, för allsköns situationer. Grunden är enkel och enhetlig vad det än gäller, men ändå med massor av exemplifieringar för att göra det lättare för spelledaren att improvisera. Dessutom finns ett maffigt introduktionsäventyr på slutet. Sade vi att allt är i fyrfärg och inbundet i hårda pärmar.

Till konventet har vi även med oss rollformulärsblock och konventsäventyret Det Torra Landet.

Däremot hann vi inte allt vi ville före konventet. Vi har skickat ut långt över hundra personliga pdf-filer på Regelboken till er som förbeställt, men vi hann inte klart. Det kommer mer efter påskhelgen, vi lovar. Vi har inte legat på latsidan, utan jobbet nästan dygnet runt. Men tiden räckte inte hela vägen denna gång. Det kommer cirka två veckor efter påsk.

En Ömfoting Steg av Tåget hann inte heller bli klart i tid, men alla ni som förbeställt kommer att få det tryckta äventyret hemskickat separat till er. De av er som beställt våra lyxutgåvor får sina certifikat med samma utskick.

Vår distributör kommer att skicka ut alla förbeställningar som inte hämtats upp på GothCon med start på tisdag i nästa vecka. Därför hade vi satt första officiella försäljningsdag först i nästa vecka. Vi ville att ni skulle få vara först. Tyvärr uppstod någon form av missförstånd, så en del butiker har börjat sälja böckerna redan nu. Detta var inte vår avsikt, men vi vill samtidigt inte bråka det första vi gör när böckerna äntligen ligger klara. De flesta butiker har slagit upp oss stort och vi tror att det ligger mycket välmening bakom. När du känner dig besviken, så försök komma ihåg att du trots allt får saker som den som kanske köper boken i butik idag inte får. Både böckerna i pdf och det tryckta äventyret En Ömfoting Steg av Tåget är vårt sätt att tacka för din långa väntan.

Det finns mycket mer att berätta, men vi hör av oss snart igen, efter GothCon.

Till dess tänkte vi passa på att göra lite skamlös propaganda. Vår vän Måns Danneman har tagit de mest otroliga tärningsfoton vi någonsin har sett. Utan fusk och manipuleringar har han räknat ut svåra sätt att fånga tärningar i flykten och sedan tagit bild efter bild, tills den där som fångade effekten rätt faktiskt blev av. Det är ett projekt som är så grymt häftigt att vi vill ha den tryckta läckra coffe table-boken. Tillsammans med Måns kör vi därför en Kickstarter just nu. För fotoboken Dice – Rendevous with Randomness. Du hittar den på

https://www.kickstarter.com/projects/1152089861/dice-rendezvous-with-randomness

Den billigaste pledgenivån kostar 10 SEK – och innebär att du stöttar projektet och vill se det förverkligas. Om vi får tillräckligt stort stöd för att projektet skall bli av och du väljer att stötta kickstartern på något vis, oavsett vilken pledge du väljer, kommer du efter kampanjens slut att belönas med en rabattkod på 15 SEK som gäller i vår webbshop på www.åskfågeln.se – med andra ord kan du få tillbaka mer än du stöttade oss med.

Don't be a stranger,

Tove & Anders


151109
Kentucky Seven
Western IV i sorg och glädje
Här kommer en uppdatering om vad som händer med Western som blandar sorger och glädjeämnen. Så vi tänkt först helt kort ta det roligaste, klippa in lite elände och avsluta med fler glädjeämnen.

Det roligaste är att vi nu vågar bekräfta att Western ligger på sluttryck till månadsskiftet. De färdiga böckerna kommer att existera i komplett fysiskt skick i december, vilket värmer kalla tigerhjärtan.

Det tråkigaste är att vi har tvingats överge tusen böcker i San Franciscos hamn. Vi kunde bokstavligt talat lika gärna ha slängt pengarna i sjön direkt som att skicka Best of Fenix till USA. Vi gjorde ett gemensamt tryck, skickade flera böcker till USA med båt och resten till Sverige. Sedan tog det tid. En halv evighet innan de kom fram. Och väl där fick vi inte ut dem. Veckan som gick ägnades åt en absurd pappersexercis med det ena administrativa påbudet efter det andra. För att lösa det fick vi anlita en amerikansk mellanhand, expert på just detta. När allt annat äntligen var löst tillkom en sista smäll. Senast 24 timmar innan böckerna från början lastades ombord på skeppet mot USA (för två månader sedan) skulle ytterligare ett formulär ha skickats in till Homeland Security (nytt från 9 juli 2013). Det hade inte skett, så en sista avgift på $5 500 tillkom, annars skulle vi inte få ut böckerna.

Det här ställde oss inför ett supersvårt val. Enda sättet att betala var att överföra pengar som vi reserverat för tryck av Western IV eller de böcker som ligger närmast i pipeline för Ensamma Vargen (Domedagsklyftan och Magnamunds Hjältar). Om vi hade gjort det skulle vi kanske kunna få tillbaka mer än själva avgiften, men inte alla pengar vi redan satsat i Best of Fenix. Många av er vet säkert att dessa engelska samlingsvolymer har varit en källa till glädje och stolthet, för Tove har de blivit en symbol för vad hon trots allt lyckades genomföra under den långa svåra sjukdomstid vi äntligen har lämnat bakom oss.

Samtidigt har Western IV blivit försenat länge nog. Bara det byråkratiska tjafset tog tid, men vi vägrar låta böckerna försenas för interna transfereringar mellan våra olika spelprojekt. Vi valde därför att överge tusen böcker i San Franciscos hamn, med sorg i hjärtat. Och istället blicka framåt, för nu jävlar. Nu kommer Western IV!

Med reservation för alla onda gudar, sjöodjur som reser sig ur Östersjöns djup och en rysk invasion så kommer du som har beställt Western IV att ha dina böcker snart. Vi törs inte garantera att det går före jul, men det vore fan om du inte kan spela en massa Western i januari! Det skall bli precis hur roligt som helst!

Vi har också skaffat en Facebooksida till sist. Där kan du bland annat se de allra sista träffigurerna till Western IV, lite småsaker ni kan lägga träffmallen över och försöka träffa. Vem vill inte kunna få en kruttunna att explodera? Självfallet vill vi gärna bli "gillade" och höras mer där också. Du hittar oss på www.facebook.com/askfageln

Vi kan också berätta att Rickard Elimää håller på och bygger en app med Western IVs nya träffmall – jätteroligt!

Det här betyder att vi nu tagit bort chansen att skaffa En Ömfoting Steg av Tåget (förutom de allra sista Marshal's Edition som vi har kvar, som är onamnade – för där ingår den) och därmed låst förhandsbeställningarna. Du kan givetvis fortfarande förbeställa Western IV i standardutförande, men får inte längre bonusäventyret.

Vi kommer snart att dra igång en Kickstarter för att stödja speltidningen Fenix. I dessa dagar, när rollspelen har en guldålder och intresset från läsare och spelare är större än någonsin har vi ändå dragits med ett växande problem. Kraftigt vikande annonsintäkter. Spelbutikerna Collector's Point, Game Maniacs och SF Bokhandeln har varit trogna stöttepelare för att Sverige skall kunna ha en speltidning som Fenix, men i övrigt har det varit tungrott. Samtidigt vill vi inte skära ner på vare sig omfång eller kvalitet, då det händer så otroligt mycket vi vill täcka. Att höja priset påverkar nog knappt de lite äldre läsarna med fasta jobb, men vi tror det kan vara värre för de yngre, studenter och arbetslösa. Därför gör vi ett försök att be om våra läsares och andra spelentusiasters hjälp. Skaffa en prenumeration, Best of Fenix eller bli Sponsor! Har du redan både böckerna och prenumererar? Ge bort dem till någon du känner! Missa inte vår Kickstarter!

Och bara för att vara supertydliga. Fenix existens är inte hotad. Vi måste bara antingen sänka kvalitet eller höja priset – samtidigt som vi hellre vill göra tidningen ännu större, fetare och bättre än den är idag. Vi ber om hjälp att genomföra den satsningen.

Don't be a stranger,

Tove & Anders


150804
Beställ Western IV
Sista chansen att få Westerns tryckta bonusäventyr
Nu har det äntligen blivit dags! Det ser ut som om våra distributionsproblem håller på att lösa sig och vi räknar med att tryckpressarna för Westerns inlaga drar igång inom kort. Äntligen är det dags att ta steget från välmatade pdf-filer till tryckta böcker. In i det sista har vi haft god hjälp att rätta fel som uppstått (ibland som en direkt följd av tidigare ändringar). Det är säkerligen inte perfekt ännu, men vi är väldigt glada att så många hjälpt oss göra böckerna bättre under den tid som trycket dragit ut på tiden.

Slutstation White Haven

Beställ Western IV

En ömfoting steg av tåget
Att trycket nu närmar sig så snabbt innebär också att sista chansen att få vårt Bonusäventyr En ömfoting steg av tåget närmar sig med stormsteg. Det är ett tryckt äventyr i fyrfärg, med handouts på stabilare papper. Detta äventyr kommer sedan inte att finnas till försäljning, utan är vårt unika sätt att säga tack till er som gjort Western IV möjligt. För att få det måste du dock förbeställa båda grundböckerna till Western IV i vår webbshop – www.åskfågeln.se. Vi har en liten överupplaga kvar av äventyret, så det är först till kvarn som gäller. Så länge vi har kvar äventyr kommer det finnas kvar i webbshopen, men när överupplagan är slut så kan man inte längre beställa det. Dock kommer alla Marshals Edition att säljas med äventyret. Vet du någon som du tror skulle uppskatta vårt spel, men inte slagit till ännu? En ömfoting steg av tåget är en bonus värd att bestämma sig för!

En ömfoting steg av tåget är helt fristående, men kan även kopplas ihop med introduktionsäventyret Den Sista Räden som finns med i Grundbok II – Regelboken. De båda äventyren kan då spelas i den ordning som passar spelgruppen och spelledaren bäst. Händelserna i En ömfoting steg av tåget utspelar sig framför allt i Choctaw-nationen i Indianterritoret.

Napoleon Icarus Caesar Eastinghouse var full av förväntan. Tänk att han var på plats i det riktiga vilda västern! Han hade en bit kvar innan han var framme hos sin kusin Rebecca i Buffalo Gap, men redan nu var han i Indianterritoriet. När servitören i restaurangvagnen berättat att tåget skulle stanna i Perryville i en hel timme klev Napoleon av, fast besluten att se sin första indian. Hittills var han lite besviken på Indianterritoriet, han hade inte sett en enda tipi eller fjäderskrud. Beväpnad med en författares nödutrustning – väska, anteckningspapper och pennor – steg han av tåget, på jakt efter äventyr. När konduktören varnade honom för laglösa blev han riktigt upprymd, äventyret väntade runt nästa hörn!

Collectors Point har störst westernutbud av alla
I Umeås stoltaste spelbutik finns fler äventyr till Western IV än någon annanstans – där kan du fortfarande få tag på sedan länge slutsålda och efterfrågade favoriter som Priset för ett Liv och Sanningens Pris. Har du missat något av dessa äventyr rekommenderar vi att du skaffar dem innan de tar slut även där! Besök butiken på www.collectorspoint.se

SF-bokhandeln har kvar Sanningens Pris
Även SF-bokhandeln har kvar gamla äventyrsklassiker som vi själva sålt slut sedan länge. På www.sfbok.se kan du fortfarande hitta vår southern Sanningens Pris, med alla de ingredienser du vill hitta i ett äventyr som utspelar sig i Mississippi … De har även några ex kvar av Mannen i Svart.

En handfull extramaterial
I och med att vi nu avslutar arbetet med de två första grundböckerna är det också dags att blicka framåt. Närmast försöker vi få till vårt extramaterial från crowdfundingen, med En Handfull-samlingarna i första hand. Vapenkortleken skall sättas ihop och skickas på tryck och materialet sammanställas. Några texter är ännu inte inne och vi behöver fortfarande ta fram lite fler illustrationer till allt nyskrivet material. Men det närmar sig snabbt!

Grundbok III – Amerika 1876
Andra kvartalet nästa år är det dags – även om vi förstås skulle älska en release på nästa års GothCon (det vill säga till påsk). Då kommer vår tredje och sista grundbok med massor av spännande och spelinspirerande material om Amerika 1876. Vi kommer att uppdatera er mycket mer om vad som händer under resans gång.

Illustratörer sökes
Vi har väldigt många duktiga illustratörer som redan är inkopplade på Western IV – men det skadar inte att utöka gänget med ännu fler. Kan och vill du göra bilder som blandar egen kreativitet och historiska detaljer är du välkommen att höra av dig. Lukas Thelin är vår lead artist, och att titta på de bilder han förser oss med ger en god bild av vad vi söker. Samtidigt är han bara mänsklig och vi har fler projekt än Lukas ensam någonsin kan genomföra. Tror du att du har vad som krävs? Tveka inte att höra av dig! En varning dock – rollspel drivs av eldsjälar, så ingen tjänar lika mycket på spelprojekt som de gör i andra sammanhang.

Åskfågelns webbkunder får bättre priser
Om du registrerar dig som kund i vår webbshop på www.åskfågeln.se ger vi dig 5% i stamkundsrabatt på alla spel och böcker (men inte på prenumerationer eller frakt). Vi vinner på det för att du, förhoppningsvis, kommer tillbaka och vill hålla dig informerad om allt vi gör. Du vinner på det med bättre priser, utan några krav på motprestationer.

Mycket annat på gång hos Åskfågeln
Vi gör som bekant inte bara Western, utan har några andra strängar på vår lyra. Speltidningen Fenix har precis kommit ut med sitt 70:e nummer. Det känns galet häftigt och väldigt roligt! Finns det något bättre sätt att fira än att våra tre jubileumsvolymer Best of Fenix äntligen är klara? De ligger redan på tryck och kommer att skickas ut samtidigt som Western IV. Där hittar du allt det bästa materialet från de första tio åren – översatt till engelska, och ofta utökat med lite mer material (det kan röra sig om nya äventyrsuppslag eller sektioner i en artikel, eller nya bilder). Redan den 22 september kommer för övrigt nästa Fenix ut – fullproppad med Westernmaterial och lite artiklar kring vetenskap och teknologisprång av olika slag.

Ensamma Vargens tredje soloäventyr Kaltes Grottor kommer ut i mitten på september, ihop med ett extra bonusäventyr på slutet. Det blir den första bok som Simon Lundström översatt till svenska – så tveka inte att höra av er med vad ni gillar förändringen. Vi är också glada att Reine Rosenberg fortsätter göra stämningsfulla illustrationer i dessa böcker. Från och med nu öppnar vi även möjligheten att prenumerera på Ensamma Vargen, då vi satsar på att öka utgivningstakten till fyra titlar per år.

För rollspelets del står den nyskrivna äventyrskampanjen Ledstjärnan (av August Hahn och Joe Dever) på tur, tätt följd av den stora regelexpansionen Magnamunds Hjältar, full av bland annat olika typer av Hjälteklasser för rollpersonerna att spela, lite regelutbyggnader kring bland annat viljestyrka och strid, mer om vapen och utrustning, och mycket mer. Vi är själva väldigt förtjusta i att kunna erbjuda detta instegsspel, som är lätt nog att de som aldrig spelat förut kan göra en egen rollperson och komma igång samma kväll – och samtidigt så rikt på spelvärld och äventyrsintriger att det alltid finns nya saker att upptäcka och utforska, eller fiender att möta. Francesco Mattiolis kartor är helt fantastiska, både när det gäller större översiktskartor och olika detaljkartor. Han är så duktig att vi hoppas kunna få till ett bra samarbete även runt nya kartor till Western framöver. När vi vill blanda in honom i vårt eget favoritprojekt förstår ni hur bra vi tycker att han är.

Det var allt för denna gång, men räkna med att vi hörs snart igen. Har du redan beställt Western IV vill vi rikta ännu en uppmaning – snälla meddela oss om du har bytt adress sedan du beställde, för nu är det dags. Nu går vi från ord till handling!

Don't be a stranger,

Tove & Anders


150703
Anders Lekberg
En eldsjäl har gått bort
Anders Lekberg var inte bara en vän, han var också en nyckelperson inom svensk spelhobby. När han nu, allt för hastigt, har lämnat oss lämnar han inte bara ett känslomässigt tomrum. Det får även praktiska konsekvenser, som gör att trycket av Western skjuts upp några veckor.

Nu kan vi berätta lite mer om vad som händer, även om allt inte är klart ännu.

Inom loppet av en månad har vi förlorat två unga människor vi tyckte väldigt mycket om, i båda fallen plötsligt och oväntat. Ett dödsfall ägde rum inom familjen och skakade om oss som personer rätt rejält, men hade inga praktiska konsekvenser.

I helgen som var förlorade vi en vän och hela Spelsverige en eldsjäl och entusiast. Anders Lekberg har kanske ofta verkat i det tysta, men haft oerhört stor betydelse för vår hobby. Han hade en smittande entusiasm och förmågan att få saker gjorda. Under det senaste året tog han på sig en stor utmaning, kanske den viktigaste rollspelen stått och står inför. Han försökte sprida hobbyn och se till att flera svenska rollspel kunde samlas under samma distributionsparaply. Om ni tycker att vi som gör spel tar lång tid på oss ibland, så är det människor som Anders som gör att det inte drar ut på tiden ännu längre - helt enkelt genom att få det praktiska runt att få ut spelen, både till butiker och till dig som beställer direkt från oss.

Anders Lekberg gick bort under helgen efter ett mycket snabbt sjukdomsförlopp, och vi är fortfarande chockade. Han lämnar ett tomrum efter sig, både hos oss och så många andra. Våra tankar i dessa dagar är framför allt med Anders familj, där det inte finns några ord som räcker till eller hjälper hur gärna vi än vill. De finns i våra tankar.

Då vi fick beskedet valde vi att dra i nödbromsen för Western och Best of Fenix. Vi har flyttat fram tryck och frakt några veckor, för att ha en chans att överblicka och lösa de rent praktiska aspekterna av vad som har hänt. På kort sikt kan vi ta över utskicken från vår webbutik och det ser nu ut som om vi kan lösa även utskick ur vårt befintliga sortiment till spelbutiker. Det läget har vi inte kommit till förrän nu ikväll.

Vi vet dock inte i skrivande stund vart Western och Best of Fenix skall skeppas, eller hur vi rent praktiskt och logistiskt skall lösa dessa utskick. Då det handlar om några ton böcker och vi bor i en liten lägenhet måste vi ha svaret på dessa frågor klara innan spelen kommer. Det gör att vi behöver lite extra tid för att reda ut alla sådana praktiska frågor, samtidigt som vi nog inte tänker riktigt så klart, kyligt och rationellt som vi under mer normala omständigheter skulle göra riktigt ännu.

Vi hoppas att ni kan förstå att vi inte vill att vårt livsverk skall hamna på ett okänt speditionslager, utan att vi hellre har en fungerande praktisk lösning på plats innan det allra sista steget fullbordas. Vi kan dock garantera att du får dina böcker i sommar, och vi räknar med att de sista filerna går i tryck under juli månad.

Avslutningsvis vill vi påminna om att livet är både flyktigt och oförutsägbart. Ta vara på dig själv och människorna omkring dig.


150329
Amerika 1876
Nytt tryckeri och Slutstation White Haven släpps i påsk!
Dags för en ny statusrapport om Western IV. Sedan vår förra uppdatering har vi inlett ett samarbete med ett nytt tryckeri som precis har tryck färdigt Slutstation White Haven.

Vi har inlett ett samarbete med ett nytt tryckeri, där vi känner stort förtroende för att de skall kunna leverera den tryckkvalitet vi eftersträvar. Western IV har varit en sådan stor del av våra liv att vi inte vill riskera besvikelsen i ett tryck som inte lever upp till våra förväntningar. Det har dock inneburit att vi varit tvungna att ändra tidsplaneringen av flera andra projekt också, så istället för att ni fick regelbeta 2 har vi färdigställt Soloäventyret Eld över vattnet till Ensamma Vargen och äventyret Slutstation White Haven till Western. Vi har precis fått de första exen av båda produkterna och är mycket nöjda med resultatet. Utöver att ni nästa vecka kan se ett nytt nummer av Fenix, som är utökat och innehåller mängder av spelmaterial på temat djur.

En viktig fördel med att vi fick iväg Slutstation White Haven till tryck innan Westerns grundböcker är att vi får ett skarpt läge på kontroll av tryckkvalitet med samma mallar och inställningar som vi har i grundböckerna. Skulle något mot all förmodan inte bli helt rätt kan vi alltså ändra detta innan själva spelet trycks. Apropå tryck har vi nog trots allt bitit oss lite i foten med våra exklusiva utgåvor. Vi erkänner att en del av tanken med dem var att dra in lite extra pengar till trycket. Men vi valde att göra lite väl många coola saker på en gång, så tryckkostnaden för i synnerhet Sixshooter & Most Wanted Editions är direkt hårresande. Samtidigt blir de så coola att det räcker och blir över – och vi har en känsla av att ingen kommer att göra något lika exklusivt …

Slutstation White Haven

De sista exen av Sixshooter Edition har precis gått åt men det finns ännu några Marshal's Edition kvar och vi måste erkänna att det vore roligt om alla gick åt före tryck, så att de alla blir helt unika, med helt olika framsidor tack vare de olika namnen.

Fram till och med sista mars har du sista chansen att förbeställa Marshal Edition till ett billigare pris – sedan blir det normalpris på dem igen.

Beställ Marshal's Edition

Med detta sagt är en ny regelbeta på gång, den ligger nu på topp av vår priolista. Den kommer fortfarande inte att vara helt komplett, då vi tänker fila klart på introduktionsäventyret då GothCon är över. Vi kan dock avslöja att det blir en fristående uppföljare till detta äventyr i Fenix. Och innan Fenix nr 4 kommer ut i slutet på juli kommer du att ha fått dina tryckta böcker, det lovar vi dyrt och heligt. Vill du hitta enskilda nummer av Fenix, eller prenumerera, är du hemskt välkommen till vår webbshop www.åskfågeln.se

Apropå Fenix bara måste vi nämna att våra jubileumsutgåvor Best of Fenix nu också närmar sig tryck väldigt snabbt, då vi inväntar de allra sista bilderna till den 15 april. Det är ett galet men väldigt roligt projekt, som vi hoppas kommer att bli uppskattat både på hemmaplan, där även ni som läst artiklarna förut får se dem i helt nytt ljus, med ny sättning och inte så sällan lite mer utrymme. Dessutom är det ett av våra försöka att visa upp hur mycket riktigt bra och kreativt material som tas fram i vårt lilla land. Det har ju varit en källa till förvåning sedan tidigare.

Rollformuläret
Vi har fått en del frågor om rollformuläret till Western IV – så här hittar du länken till den senaste versionen:

Western IV rollformulär

Vad skall du göra i påsk?
GothCon närmar sig nu med stormsteg och vi hoppas träffa riktigt många av er där. Vi kommer att ha med massor att visa upp och inte minst köra massor av lag i vårt actionpackade äventyr Slutstation White Haven. Det finns massor att göra på konventet, även för dig som inte fått med ditt spelgäng! Om inte annat finns det nästan alltid möjlighet att ansluta till något befintligt lag, för vårt scenario är gjort för upp till sex rollpersoner.

En extra bonus på konventet är att du kan titta närmare på kartorna till Ensamma Vargens-äventyren (Aska över Torseth spänner över ett helt spelpass, medan Skin Deep är ett kortare prova på-scenario). Francesco Mattioli har gjort ett gediget jobb, med stämningsfulla kartor som är så bra att vi börjat prata med honom om att börja göra kartor till Western också framöver. Titta gärna på hans kartor och berätta för oss vad du tycker, om det är en bra idé eller inte.

Slutstation White Haven

Slutstation White Haven
Äventyret är tryckt och släpps på GothCon. Denna gång satsar vi på en öppen struktur, där det är upp till spelarna att avgöra hur de hanterar de problem de möter och vilka platser de tar sig till och i vilken ordning. Beroende på spelarnas val kommer äventyret att bli väldigt olika från en gång till en annan, trots att alla kör samma rollpersoner och kan möta samma spelledarpersoner. Det blir en actionfylld historia uppe i ett vinterkallt och snöigt Klippiga Bergen. Du kan förbeställa äventyret redan nu på www.åskfågeln.se

Beställ Slutstation White Haven

Vill du ha en Western T-shirt?
En av våra trevliga förköpare och crowdfunders har hört av sig och frågat om t-shirtar till Western, förslagsvis utifrån omslagsbilderna till våra lyxutgåvor. Spontant känns det som en väldigt rolig idé, så vi tänkte höra vad du tycker. Är det något du skulle vilja ha? Och … Berätta gärna i så fall vilken storlek du har, så att vi vet vad som är vettigast att leta efter!

SciFiWorld
Vi kommer att besöka fler mässor i vår. Tove kommer att vara i Göteborg även helgen efter GothCon, då SciFiWorld går av stapeln i Göteborg. Sista helgen i april är vi sedan båda på Stockholmsmässan, i förhoppningen att träffa fler av våra spelare – både gamla och nya. Det blir inget demospel, men mycket tillfälle till prat och att visa upp vad vi håller på med och senaste statusen av våra projekt. Du kan hitta mer om dessa nördmässor på http://scifiworld.se/

LinCon
För en gångs skull har vi planerat så klokt att vi får iväg Fenix på tryck innan LinCon går av stapeln – och inte mitt under konventet. Linköpings stoltaste konvent är väl värt ett besök och vi ser fram emot att träffa riktigt många av er som spelat våra spel och läst vår tidning där. Självfallet ser vi till att ha med äventyr också, så att du som är sugen på att spela Western igen får chansen. Att S.A.R.Z. sedan hjälper oss arrangera både prova på scenariot Ett Enkelt Uppdrag och fullängsdäventyret Ur Mörkrets Djup till Ensamma Vargen gör inte saken sämre. Du kan hitta mer om konventet på www.lincon.se


150130
Stora strider i Western
Ny beta på Grundbok I: Rollpersonen under vecka 6
Western går fortsatt framåt och under nästa vecka kommer den uppdaterade versionen av Grundbok I: Rollpersonen och nya Rollformulär, där vi nu *peppar, peppar* tror oss ha fått med allt som skall vara med och gjort en massa korrektur. I grunden är det inga revolutionerande förändringar, men det är ändå bättre, tajtare, tydligare och snyggare (jo, vi sticker ut hakan lite här).

Därefter är en stor ny beta på Grundbok II: Regelboken planerad under februari. Den kommer dels att vara korrigerad (tack för alla korrektur), men framför allt utökad med två stora avsnitt ni inte sett ännu – Gifter, Droger, Sjukdomar i ena hörnet (som alla använder samma grundläggande regelmotor) och Kampanjer & Äventyr i det andra. När båda böckerna är tryckklara tar det sedan ca 6 veckor innan tryck och leverans är klart.

När grundböckerna ligger på tryck tar vi tag i En Handfull-samlingarna. Mycket av materialet har redan kommit in, men några av de nyskrivna artiklarna saknas ännu.

Sedan tänkte vi också slå lite på trumma för årets GothCon, som du nu kan föranmäla dig till fram till den 15 februari. Självfallet är vi på plats igen och denna gång är det dags att testa spel på Action-nivån i äventyret Slutstation White Haven. Rött blod, vit snö och högt tempo kan utlovas redan nu.

Läs mer om äventyret på:

Slutstation White Haven


141110
Claytons
En jul att se fram emot, trots förseningar
Ibland lägger benet krokben för en och våra tidsplaner gick rakt i soptunnan. Det har varit en tung höst på ett personligt plan, där alltifrån tekniskt strul (webbhotellet dök och våra sajter hackades) till en mycket intensiv höst, där både en nära familjemedlems och egen hälsa vacklat. Det gör att vi ligger efter. Mer än vi borde. Men det finns skäl att se fram emot jul.

En rolig försening beror dock på något helt annat – nämligen att vi fått en fantastisk respons från er spelare, där ett dussin personer har lagt ner en heroisk insats på korrektur och konsekvensanalyser. Det har tagit lite längre tid att arbeta igenom era synpunkter än vi trott, men det har varit oerhört nyttigt och ni har hjälpt oss göra det kommande spelet ännu mycket bättre.

Samtidigt ser vi åter ljuset i tunneln. Efter ett batteri av undersökningar står ingenting livshotande på dagordningen, och arbetet fortskrider. Den tappade tiden innebär dock att vi fått anpassa våra planer något.

  • Tyvärr kommer Grundbok I och II inte att hinna gå i tryck innan jul. Men alla som skaffat böckerna under crowdfundingen eller förbeställt innan dess kommer att ha sina pdf-filer på dessa böcker före julafton.
  • Samlings-pdferna kommer under första kvartalet nästa år. Vi väntar fortfarande på flera av de nyskrivna titlarna. Vi är galet sugna på att trycka dessa titlar, men kan inte låsa så mycket av våra tryckpengar just nu – och vill inte tumma på kvaliteten i ett tryck heller.
  • Bonusäventyr och kortleken släpps första kvartalet nästa år.
  • Äventyr till GothCon är under produktion – denna gång blir det spel på Actionnivå i en gruvstad i Klippiga Bergen.

 


140704
Western IV
En sista kraftansträngning
Den fjärde juli är här – och där med är det dags för en rejäl statusuppdatering om vad som händer med Western IV. Nu är spelet verkligen på gång och trycket rycker allt närmre. I samband med det är det mycket saker som behöver fixas, som t.ex. ny webb och distribution, men du skall veta att flitens lampa lyser även sena nätter för att vi skall kunna förse dig med vår egen version av USA under den vilda västerns dagar.


Crowdfunding för Western IV
Vi har så väldigt mycket roligt vi vill göra till Western IV att vi bestämt oss för att köra en crowdfunding parallellt med vår slutspurt. Den kommer upp i mitten av juli och kommer sedan att ligga uppe under augusti. Så fort den är avslutad räknar vi sedan med att kunna skicka grundböckerna på tryck. Extra material som tillkommer under crowdfundingen kommer alltså inte att försena spelet, utan släpps i så fall något senare. På samma sätt garanterar vi att alla som förbeställt Western IV direkt från oss – eller sin lokala spelbutik - kommer att få tillgång till de extra bonusar som eventuellt blir upplåsta under crowdfundingens gång. Det är alltså aldrig så att den som redan har beställt spelet kommer att få mindre eller sämre än den som vill vara med de sista veckorna innan tryck. Vi hoppas på detta sätt kunna öka intresset för Western ännu mer, samtidigt som crowdfundingen kan ge oss möjlighet att förverkliga fler av våra idéer till vårt favoritspel. Vi har ännu inte avgjort exakt vad som kommer att ingå, men några exempel vi funderar på att släppa i samband med crowdfundingen är:

  • Specialutgåvor i begränsade upplagor
  • Extra tillbehör som exempelvis en vapenkortlek
  • Publicering av tidigare outgivet material
  • Spännande gästskribenter som bidrar med nytt material i en artikelsamling, som utökas ju fler delmål som blir upplåsta

 

Det Gyllene Ögat

Beställ Det Gyllene Ögat

Det Gyllene Ögat
Vårt senaste GothCon-scenario till Western släpptes i påskas. Äventyret är helt anpassat för den fjärde upplagan av Western, men innehåller allt du som har Western III behöver för att kunna spela som en fast träffmall och förklaringar av vad nya typer av regler innebär som Fördelar, Nackdelar och Specialiseringar.

Vill ni spela Det Gyllene Ögat i er vanliga Westernkampanj och med egna rollpersoner kan en del av de förkonstruerade rollpersonerna som ingår istället användas som spelledarpersoner, och en del av dem kan bytas ut mot era egna rollpersoner. Äventyret är gjort för att passa Kampanjnivå.

 

Western i bilder

Beställ Western i bilder

Western i bilder
Du har väl inte missat vår exklusiva försmak på hur Western IV kommer att se ut? Denna bildsamling innehåller några av de bästa illustrationerna Lukas Thelin har gjort till Western. Bilderna har tryckts på tjockare papper och ges nu ut i en begränsad (100 exemplar) och signerad utgåva. De har därefter lagts i en mapp som pryds av omslaget till Westerns kommande regelbok, och sätter du upp bilderna på väggen kan du sedan med fördel använda mappen förr ditt rollformulär och andra anteckningar inför ert Westernspelande...


Utöver det direkta arbetet med Western har vi även en del annat spelrelaterat för oss. Här hittar du en del av dem.

Nytt företagsnamn – Åskfågeln
Vi har nu döpt om vårt företag till Åskfågeln – ni är de allra första som får veta det. Namnbytet känns mer rollspelsmässigt och är inte minst ett roligt sätt för oss att binda ihop våra två huvudsakliga grenar – Western och Fenix. Westernreferensen går tillbaka till indianlegenden om åskfåglar (Thunderbirds) som Johan Englund skrev en utmärkt och inspirerande artikel om i Fenix nr 5, 2008. Dessutom blir det ytterligare en mytologisk fågel, vilket kopplar till Fenix. Dessutom har Lukas Thelin gjort vår nya fina logotyp, och med tanke på hur inblandad Lukas är i alla våra spelprojekt känns det oerhört roligt att nu ha ett företagsnamn och en företagssymbol som är mer inkluderande för honom än vad vårt efternamn är…

Åskfågeln

Ny webb, bättre distribution
Vi har en ny webb på gång – och en ny webbutik. Butiken kommer att vara uppe och fungerande under augusti, där en av de trevligaste nyheterna är att du som beställer kommer att kunna betala direkt (via kontokort eller PayPal), alternativt mot faktura. Lekbergs Distribution kommer sedan inte bara att skicka ut våra spel och tillbehör till olika butiker, utan tar även hand om alla beställningar via webbutiken. Du som beställer kommer att få snabbare service, samtidigt som vi får mer tid över att göra spelmaterial.

Ensamma Vargen
Som du kanske redan vet kommer vi – Åskfågeln – även att ge ut ett fantasyspel. Och inte vilket som helst, utan Ensamma Vargen. Vi är glada över att kunna kombinera detta enkla lättillgängliga spelsystem med en detaljrik och inspirerande spelvärld. Lägg dessutom till en massa nyskrivet material så blir intrycket än bättre. De första filerna till Ensamma Vargen ligger redan på tryck och nästa vecka är det dags för rollspelets regelbok och äventyrsbok. Om du inte redan planerat någon Stockholmssemester i år kan vi rekommendera att du kommer till SF-bokhandeln den 16 augusti för den stora och roliga lanseringen. Vi kommer att vara där, liksom Joe Dever – mannen som skapade Ensamma Vargen och just nu binder ihop de sista trådarna i sin enorma kampanj av soloäventyr.

Best of Fenix
Best of Fenix – våra engelska samlingsutgåvor med det bästa ur Fenix första tio år – går också stadigt framåt. Där har vi ännu inte så mycket att göra, medan vår eminenta översättare Jessica Augustsson får göra desto mer. Hon gör ett fantastiskt jobb, både på ett övergripande plan och på detaljnivå. Till jul får ni se resultatet.

Fenixs sommarnummer
Fenix tuffar annars vidare, och i slutet på månaden är det dags för ett maffigt sommarnummer i tidsresornas tecken. En av numrets absoluta höjdare blir Kevin Kulps utmärkta lightversion av sitt kommande spel TimeWatch, som ges ut av Pelgrane Press nästa år. I väntan på det får alla Fenix läsare tillgång till betareglerna via en länk i tidningen.

Don't be a stranger,

Tove & Anders & Lukas



140325
Social bakgrund
Western IV rycker allt närmre – men är inte klart
Mars månad närmar sig sitt slut och tyvärr ligger inte böckerna på tryck ännu. Början på året har varit väldigt kaotisk, där de problem vi berättat om tidigare tyvärr kvarstår. Vi jobbar dock på under alla våra lediga stunder och vi har tagit stora kliv framåt.


Härnäst är det dags att gå in i slutryck med vårt kommande Westernscenario på GothCon – Det Gyllene Ögat. Händelserna utspelar sig i Kalifornien, där en salig blandning rollpersoner dras in i en absurd historia fylld av märkliga uppfinningar och omvälvande intriger. Dessutom skall vi se till att lägga sista handen vid Ensamma Vargen, då alla andra inblandade nu börjar bli klara och bara sammanställningen kvarstår. Men tiden kommer inte att räcka för att få ut Western till dess.

Vad har hänt sedan sist?
Lukas gör bilder så det knakar, och jösses, vad bra det blir. Stämningsfullt och färgstarkt. Alla omslag, både till böcker och kapitel, har nu hittat sitt stuk, med collage som fångar vad som komma skall. Vår senaste favorit, även om det är svårt att välja, är bilden till Utbildningsavsnittet som på ett bra sätt fångar det där med att det är bra om åtminstone någon kan läsa… Denna bild kan du förresten se redan i nästa nummer av Fenix, som kommer ut den 1 april.


Ditt Förflutna

Vi har gjort den säkert artonde genomgången av alla exempel. Och lagt till ett som inte är helt färdigskrivet ännu, som visar hur gifter och droger fungerar i samband med att en exempelperson blir opererad efter en eldstrid. Alla stora regelavsnitt får konkreta exempel för att göra det lättare att se hur reglerna tillämpas. Vi hoppas att ni kommer att gilla denna sammanhängande historia. Vi tycker själva att det är roligt att vi följer den tradition som inleddes redan i den allra första utgåvan av Western som kom ut för 25 år sedan med att berätta en sammanhållen historia genom alla spelexempel. För er som spelat Western på GothCon de senaste åren blir det dessutom en del bekanta namn, då Matthew Douglass är huvudperson i exemplet. Matthew har tidigare figurerat både i äventyret Frihetens Pris (om buffalo soldiers som möter rasism och korruption i indiankrigens skugga) och förra årets uppskattade scenario Mannen i Svart.

Överlag har det varit mycket kontrollräknande, konsekvensändringar och korrektur. Under det arbetets gång har vi vässat reglerna ytterligare och fått fram en än mer strömlinjeformad regelmekanik för allt som har med sjukdomar, droger och gifter att göra. Det innebär dock lite omskrivningar av material vi tidigare räknat som helt klart.

Det Övernaturliga


Vad återstår?
Vi har ett skelett till introduktionsäventyr, men har en del kvar att göra även på detta område. På samma sätt har vi inte gjort det slutgiltiga urvalet av vad som kommer med i avsnittet om Kampanjer och Äventyr. Introduktionen och avsnittet om artilleri ska skrivas och några formulär ska tas fram. Men det är allt. Sedan är det klart. Så även om spelet inte är helt klart är det riktigt nära nu. Till sommaren ska det klart! Vi förstår att ni är otåliga. Det är vi också. Men hoppas att ni har tålamod ännu lite längre.

Western 25 år

Nu i vår är det 25 år sedan den allra första versionen av Western rollspelet kom ut. I nästa nummer av Fenix – som kommer ut den 1 april – hittar du därför en artikel där vi tittar närmare på Westerns fyra utgåvor.

Best of Fenix
Apropå Fenix har du väl inte missat att vi just nu kör en crowdfunding för Best of Fenix på Indiegogo? Till årsskiftet vill vi ge ut det bästa materialet ur Fenix hittills i tre olika samlingsutgåvor – men denna gång på engelska, så att även spelare utanför Sverige får se vad svensk spelhobby har att erbjuda. Ju mer stöd vi får in, desto tjockare blir samlingsvolymerna.

Du hittar kampanjen för Best of Fenix på:

igg.me/at/fenix

– men vänta inte för länge med att ge oss ditt stöd om du vill vara med,
för den
3 april upphör crowdfundingen!

Don't be a stranger,

Tove & Anders

 


131026
Rollpersonen   Regler
(Klicka för större bilder)
Senaste nytt om Western IV!
Ingenting går någonsin exakt som man tänkt sig… Cancer är vår nemesis, och när en av våra absoluta närmaste fick dubbelsidig lungcancer och tarmcancer ändrade det vår sensommar och höst radikalt. Tid prioriterades helt enkelt om, och vår höstlansering där vi tänkt slå er alla med häpnad har istället blivit flyttade till nästa år. I mars 2014 är det dock dags. Då kommer äntligen Western IV!

Redan nu kan du få en förhandstitt på de nya omslagen. Den första grundboken, Rollpersonen, har vår exempelperson Matthew Douglass som frontfigur. Regelboken sätter istället de olika regler som ingår fokus. Lukas jobbar nu vidare med alla de helsidesbilder som inleder varje kapitel. Det är riktigt roligt att arbeta med en illustratör som lägger så mycket tid och tankekraft på att verkligen spegla innehållet och texten. Långt ifrån att vara utfyllnad eller "bara" stämningsskapande är varje bild betydelsebärande och direkt kopplad till texten intill.

För egen del håller vi nu på och arbetar med de allra sista bitarna. Våra speltestare har kommit med mycket bra feedback, så vi har bland annat gjort om systemet med vapenspecialiseringar så det blir mer flexibelt än tidigare. Alla Rollers Livsöden är nu också klara och gediget testade för att ge roliga utfall.

Ett område som tagit en del tid är gifter, där vi vänt och vridit en del för att få ett system som känns enkelt, fungerande och som går i linje med allt annat. Nu fungerar gifterna så bra att vi börjat göra vissa anpassningar även av avsnitten om droger och sjukdomar, så att de fungerar på ett liknande sätt. Det blir lite finjusteringar för att få allt rätt på slutet, men nu närmar vi oss snabbt. Vi kan också berätta att vi gör rollpersoner på löpande band, allt för att testa systemet och se att alla varianter fungerar så bra som möjligt. Vi ser fram emot att höra vad ni tycker när spelet äntligen kommer!

Vid sidan av spelets två grundböcker är vi också i full färd med att konstruera äventyr. Självfallet har vi med ett introduktionsäventyr i regelboken, men sedan vill vi att bonusäventyret till alla som förhandsbeställer båda grundböckerna skall bli något riktigt trevligt. Sist, men inte minst, är det dags att förbereda nästa års GothCon-scenario. Vi blev väldigt glada över gensvaret för Mannen i Svart, som blev förra årets bästa scenario på GothCon. Vi skall försöka göra en lika stark insats nästa år och kommer att fortsätta trycka konventsäventyren.

Don't be a stranger,
Tove & Anders


130704
Western IV

Förhandsboka Western IV
Nu är det dags. Western IV kommer ut under 2013, allra senast till jul. Redan nu kan du förhandsbeställa dina böcker. För er som förhandsbokar båda grundböckerna har vi dessutom tagit fram en extra bonus: ni – och bara ni – får ett extra 16-sidigt äventyr (+ personkort & handouts). Dessutom får ni ett hedersomnämnade inne i boken. Båda böckerna trycks helt i fyrfärg och linnetrådsbindning för att hålla bättre, både när du läser och inte minst om du vill kunna lägga upp ett uppslag ur boken.
Vi kommer även att släppa en mycket begränsad Deluxe-utgåva av grundböckerna. De blir det coolaste i Westernväg hittills, med helt unika påkostade omslag till varje köpare – du får ditt eget namn (eller namnet på den du ger bort böckerna till, om du bara meddelar oss när du beställer) tryckt direkt på framsidan. Dessutom ingår ett märkband, lineart-illustrationer från Lukas Thelin på omslagets insida som bara finns i dessa böcker och vi signerar alla tre (Tove, Anders & Lukas).

Beställ Western IV


Som du märker har vi planerat en del extragodis som tack till er som beställer i förväg. För att kunna ta del av dessa erbjudanden kommer vi dock att behöva din betalning i förväg, så att vi får till de exklusiva utgåvorna i rätt upplagor.
Westerns rollformulär har alltid varit omtyckta, så självfallet släpper vi formulärsblock till det nya spelet, samtidigt som vi släpper grundböckerna.
Eftersom det nya spelet nu närmar sig kommer vi också att börja uppdatera vår webb mer framöver (och räknar med att ha en helt ny sajt på plats när det nya spelet kommer ut). Watch this space!

Grundbok I: Rollpersonen
På drygt 300 sidor hittar du allt du behöver för att skapa färgstarka rollpersoner till Western och förse dem med en livfull bakgrundshistoria och ett släktträd som både spelare och spelledare kan ha nytta av i spel. Du kan välja mellan 33 olika Roller, och nytt för denna utgåva är tre olika spelnivåer, ett helt eget spelbefrämjande system för fördelar och nackdelar. Boken trycks i fyrfärg rakt igenom och innehåller cirka 70 illustrationer av Lukas Thelin. Ett löst rollformulär bladas in i alla böcker, så att du snabbt kan komma igång och spela.

Grundbok II: Regelbok
På 280 sidor avhandlas allt från Rykte till Strid, Jakt och Det Övernaturliga. Självfallet blir det en introduktion till kampanjvärlden, Amerika 1876, och ett äventyr så att ni snabbt kan komma igång. I boken ingår över 200 illustrationer, bland annat på alla vapen som är med i spelet och på olika hästraser. Spelledaren får handfast hjälp, bland annat med generiska slp-beskrivningar och värden på olika typer av personer rollpersonerna kan tänkas springa på i spelet. Utöver själva boken ingår också en lös träffmall, fyra tabloidtidningar (handouts för rollpersonerna) och handouts till äventyret som ingår. På slutet finns även flera formulär för att underlätta för spelledaren, till exempel om hon förbereder en stor strid eller bara vill ha alla rollpersoners för- och nackdelar lättillgängliga och samlade på ett ställe.

Det är i regelboken de som förhandsbeställt båda böckerna får med bonusäventyret.

Deluxe: Grundbok I & II
När vi närmar oss Westerns 25-årsjubileum ville vi ha något riktigt speciellt att fira med. I dessa mycket exklusiva Deluxe-utgåvor har vi samlat alla de önskedrömmar olika spelare föreslagit genom åren. Det blir unika omslag, både på så vis att de får en annan stil än den normala upplagan av grundböckerna – och med ett mer påkostat tryck. Det allra coolaste är dock att var och en som förhandsbeställer denna Deluxeutgåva kommer att få sitt eget namn tryckt på bokens framsida, vilket gör varje omslag unikt. Dessutom kommer Lukas att ta fram lineart-illustrationer som bara kommer att finnas med omslagets insida på dessa Deluxeutgåvor. Ett märkband gör det också lättare att snabbt hitta den information du helst vill komma åt snabbt. Självfallet kommer alla vi (Tove, Anders och Lukas) som jobbat i flera år med att fram nya Western att signera alla Deluxe-böcker. Regelbokens Deluxe-version kommer också att innehålla det bonusäventyr som alla som förhandsbeställer Westerns båda grundböcker får.

Rollformulärsblock
Western fortsätter med fyrsidiga rollformulär, som i praktiken fungerar som en minimapp för alla papper du vill ha till din rollperson. Framsidan koncentrerar sig på vem rollpersonen är, med allt från utseende till drivkrafter och utrustning. Mittuppslaget rymmer alla de värden du kan tänkas behöva under spel och hur du får fram rätt siffror. På baksidan har du plats för ett släktträd för dina närmaste släktingar (det tar ca en halvtimme att slå fram en hel släktkrönika med hjälp av reglerna i Rollpersonsboken). Alla rollformulär trycks i fyrfärg och det ingår 20 formulär i varje block.

Vill du komma igång och spela direkt?
Redan nu har vi släppt tre äventyr (med färdiga rollpersoner) som är framtagna för nya Western. De går att spela även med den tredje utgåvan av Western tack vare att de regeländringar som behövs för att kunna spela finns med i äventyret. Så vad vill ni helst bekämpa, tågrån i Texas, en kidnappning i Kentucky eller klanens attacker i Mississippi?

Uppdateringar
Du kan läsa mer om nya Western i nästa nummer av Fenix, som kommer ut den 23 juli. Dessutom kommer vi nu att börja uppdatera oftare här på rollspel.com – så vill du veta mer om vad som händer med Western är det värt lite tätare besök hädanefter.

Frånsett allt annat kan vi rekommendera Lone Ranger – en riktigt roande västernmatiné från gänget bakom Pirates. Ingenting för realismivrare och faktagranskare, men annars klart sevärd!

Don't be a stranger,
Tove & Anders.

Beställ Western IV


130411
Den perfekta kuppen
När kommer Western IV?
Det är med skräckblandad förtjusning vi läser otåliga foruminlägg, mail och svarar på frågor på konvent om nya Western. Skräck för att det inte är riktigt klart ännu, men förtjusning över hur stort intresset är och hur högt ställda förväntningarna verkar vara. Svaret på frågan är det plågsamma men korrekta "när det är klart och bra nog". Vi vill inte stressa ur oss något halvfärdigt utan leverera kvalitet rakt igenom.

Mannen i Svart Vi har dock inte legat på latsidan. Sedan vår förra uppdatering har vi varit på GothCon där vårt scenario Mannen i Svart fick ett väldigt varmt bemötande, där till slut 27 rollspelslag spelade äventyret. Om du missade chansen då kan du nu beställa äventyret (eller köpa det hos din lokala spelbutik). Det är vårt mest ambitiösa scenario hittills, med hela 21 personer på bild och färdiga att användas i det här äventyret eller i er egen kampanj. Än en gång figurerar Matthew Douglass, vår exempelperson genom hela den nya upplagan av spelet, som en av de förkonstruerade rollpersonerna.

Om du åker till LinCon har du chansen att spela ett tidigare äventyr med Matthew Douglass, från hans tid som Buffalo Soldier under indiankrigen i Texas. I Frihetens Pris får rollpersonerna hantera allt från indianer på krigsstigen till rasistiska vita befäl och nattryttare som anfaller civila. Scenariot kommer att spelas ett pass under torsdagen och ett pass under fredagen under LinCon och vill ni vara säkra på att få spela så föranmäl ert lag till konventet!

Vad är det då som återstår innan spelet blir klart? Dels har Lukas en del bilder kvar… Vilket inte är så konstigt eftersom vi gång på gång lagt till mer material och fler bilder. Bara till de två första grundböckerna tar Lukas fram 294 unika fyrfärgsillustrationer (och Therese Larsson medverkar med 10)... Apropå bilder så illustrerar bilden ovan Gruppfördelen Den Perfekta Kuppen. När många samarbetar blir resultatet bättre.

Även vi har några områden kvar att färdigställa (utöver den där sista nödvändiga korrekturvändan och genomräkningen av alla tänkbara stats som förekommer). Dels så har vi ännu inte färdigställt alla Rollers Livsöden, ungefär en tredjedel återstår på detta avsnitt. För att systemet skall ge så stor variation som möjligt, så att varje rollpersons bakgrund känns unik, måste varje Roll förses med unika utfall. Det skall helt enkelt spela roll vilken Roll du väljer att slå på;-) Det tar lite tid, men så här långt tycker vi att resultatet är värt besväret och tiden det tar. I rollpersonsboken är det annars bara kampanjintroduktionen, den grafiska formgivningen av olika formulär samt vilka uppgifter som kommer med i tabellen om Restider och Priser som ingår i Utrustningskapitlet kvar.

I regelboken har vi några mindre områden kvar. Även här har vi väntat med kampanjvärldsintroduktionen till sist. Dessutom skall vi se över systemet för Stora Strider som gör det möjligt att ha med många statister när nattryttarna anfaller det svarta samhället, när blårockar och indianer drabbar samman eller när uppbådet kommer ikapp banditligan vid deras tillhåll – utan att det behöver ta orimligt lång tid. Vi skall också färdigställa systemet för Artilleri och sprängämnen och se till att speltesta det, på samma sätt som vi måste färdigställa och testa avsnittet om Gifter och olika medikament (både färdiga och de en kvacksalvare eller läkare kan få för sig att blanda ihop). Avsnittet om Patroner skall uppdateras helt, inte minst så att det synkar med de nya reglerna för hur du kan skapa egna vapen till din rollperson. Slutligen tillkommer introduktionsäventyret samt tabloiderna som är bilagor till spelarna för att ge dem en känsla för spelvärlden.

Som synes finns det en del kvar att fixa, men på det stora hela är det väldigt lite kvar. Vi har redan bestämt oss för att trycka i fyrfärg och med hårda pärmar, men har inte skrivit i sten exakt var vi trycker ännu. Det finns fördelar och nackdelar med de flesta alternativ vi står och väger mellan. Den 4 juli återkommer vi med nästa uppdatering så missas inte det för då räknar vi med att ha många fler klara besked. Ha det gott till dess!


121028
Matthew Douglass
I väntan på att Westerns fjärde upplaga blir helt klar har vi några spännande nyheter redan nu. Dels släpper vi Westerns figurspel Guld & Bly i en egen regelbok som är helt kompatibel med den kommande versionen av rollspelet (om än anpassat för figurspelsformatet). Regelboken är tryckt i fyrfärg och har med regler för hur du skapar en enskild figur, hela gäng eller konverterar din rollperson från Western. Sedan finns allt du behöver i regelväg under spelets gång, samt ett avsnitt för konsekvenser efter striden och hur du kan förbättra din figur. För de som vill ha hjälp med inspiration om vad man kan spela har vi även tagit med 15 scenarion, så att ni snabbt kan komma igång och spela. Guld & Bly släpps den 5 november, med en smygrelease på BSK i allhelgonahelgen. Det känns extra kul att kunna göra där, eftersom det då blir exakt 15 år sedan vi första gången arrangerade Guld & Bly på något spelkonvent.
Guld & Bly Redan nu kan du förbeställa din egen regelbok för 199:- och då ingår även ett referensark som samlat alla de viktigaste reglerna du behöver under spel. Vi har också tagit fram block med 20 figurformulär i varje, vilket är ett smidigt tillbehör (inte minst för att du kan använda formulären för att mäta din förflyttning i spelet och blocken är skurna i rätt format från början). Blocken kostar 29:- men du kan givetvis spela utan att skaffa dem också. Längst bak i regelboken hittar du en sida med två figurformulär, eller också kan du ladda ner en sida för utskrift här.
Det ingår varken figurer eller terräng, utan du köper bara själva regelboken. Vi håller som bäst på att leta samarbetspartners för att kunna erbjuda er som spelar ett bra utbud med figurer och byggnader som passar. I ett första skede kan vi erbjuda byggnader från Battle Flag, och ett gäng stadsbor som passar utmärkt som statister i spelet. Du hittar mer om dem här.
Sanningens pris Sedan blev vår smygpremiär av nya Western med Sanningens Pris en stor succé. På kort tid sålde vi slut den begränsade upplaga vi tryckt upp och många har hört av sig och velat köpa äventyret sedan dess. Därför har vi bestämt oss för att göra en ny upplaga, där vi samtidigt passar på att göra några mindre förbättringar (bl a den nya omslagsdesignen och fyrsidiga rollformulär). Även denna upplaga blir dock begränsad, så beställ senast den 16 november om du vill vara säker på att få ett ex.
Priset för ett liv Att Sanningens Pris blev så populärt har sporrat oss att ge ut ytterligare ett uppskattat äventyr. Priset för ett liv var Westerns konventsscenario 2011, och även det släpps nu helt anpassat till Westerns fjärde upplaga. Det blir en äventyrsbok på 24 sidor och en massa bilagor i form av rollformulär (7, varav 5 är med från äventyrets början), personkort på 18 av de viktigaste personerna som figurerar i äventyret (med namn och bild på ena sidan och stats på den andra), kartor och utpressningsbrev. Äventyret utspelar sig i Kentuckys koldistrikt där en rik ung man rövats bort och hans föräldrar pressas på pengar för att rädda hans liv.

Äventyret kommer att tryckas i en begränsad upplaga, så vill du vara helt säker på att få ett eget ex bör du beställa senast den 16 november.

Som du säkert redan har räknat ut innebär allt det här att den fjärde upplagan av Western tyvärr inte hinner inte ut under 2012. Men vi har aldrig varit så nära som nu. Flitens lampa lyser över Sveavägen, där Lukas gör nya bilder varje dag och vi petar i många detaljer och speltestar alla nya förändringar grundligt. Det går framåt, men ni får ge er till tåls lite till.

Medan ni väntar delar vi med oss av en av Lukas senaste bilder ovan. Den föreställer Matthew Douglass, som är vår exempelperson genom hela spelet – det är genom honom vi beskriver hur reglerna fungerar. Han föddes som slav på plantage i den amerikanska södern, men är nu prisjägare. Genom hans öde får man en känsla för spelvärlden, och vi hoppas det kan ge inspiration till egna rollpersoner och äventyr. Matthew Douglass har varit med oss sedan vi började arbetet med den nya upplagan av Western, och ni som spelade vårt konventsscenario på GothCon 2010 – Frihetens Pris – kunde lära känna honom lite bättre i ett scenario från hans tid som buffalo soldier under indiankrigen.

På tal om inspiration ser vi fram emot Tarantinos nya film Django Unchained. Huvudpersonen även där är en svart före detta slav som nu är prisjägare… De trailers vi har sett är riktigt lovande. Hatfields & McCoys var en rejäl och brutal släktfejd, men som i alla historier baserade på verkligheten har de inblandade större tålamod än de flesta rollpersoner någonsin skulle ha... Lone Ranger har även kommit ut med sin första trailer som är väl värd att spana in. Copper från amerikanska BBC ser ut att vara helt rätt, trots att den utspelar sig några år före tidigt från oss. Det är en polisserie som utspelar sig i ett korrupt New York mitt under brinnande inbördeskrig (samma period som Gangs of New York-filmen). För den som är intresserad av ett lite mer historiskt drama kan vi rekommendera Steven Spielberg nya film Lincoln med Daniel Day-Lewis i huvudrollen. Den är baserad på historikern Doris Kearns Goodwins utmärkta bok Team om Rivals.

 

120704
Roller
Sommaren är vikt för att skriva livsöden för rollerna och fixa många andra detaljerna, och inte minst göra finjusteringar efter speltest i massor. Lukas tecknar så att Wacomplattan glöder och har precis lagt sista handen vid de över 100 vapenbilderna i spelet. Vi har också fått ett första test av hur våra nya tankar kommer att fungera i tryck, efter att ha tagit det galna steget att trycka upp årets GothCon-scenario Sanningens Pris i en begränsad upplaga. En av de saker vi blev mest nöjda med var våra personkort, som är en ny standard för handouts vi planerar. Utöver att det i bakgrundsmaterialet i olika böcker kommer att finnas utförliga beskrivningar av olika inblandade personer tar vi även fram kort på styvare papper, där personens bild och namn syns på framsidan – och relevanta värden står på baksidan, som en snabbreferens för spelledaren. Det finns i skrivande stund knappt en handfull ex kvar av detta första tillbehör till nästa utgåva av Western IV.

Apropå Sanningens Pris kan vi berätta att vi blev största rollspelsturnering på GothCon i år – och att det på konventet röstades fram som bästa story och bästa layout. Minst lika roligt för oss var att spelarna på frågan om äventyret motsvarade deras förväntningar på genren genomgående gav toppbetyg. Det känns extra trevligt, eftersom Sanningens Pris är ett typiskt exempel på en del av förändringarna i nya Western och till exempel utspelar sig i den amerikanska södern och inte längre västerut. Vi är nu inte ensamma om att vilja bredda genren på detta vis. Den 25 december (18 januari i Sverige) får Quentin Tarrantinos kommande västernfilm Django Unchained premiär – och han har valt att gå samma väg där som vi gjort. Vår exempelperson, Matthew Douglass, genom hela spelet är en före detta slav som blivit prisjägare och detsamma gäller för filmens Django. Om vi inte visste bättre skulle vi nästa tro att Tarrantino spelat Frihetens pris på GothCon 2010.

Överlag ser det ut som inspiration i mängder är på gång för hugade westernspelare, då antalet filmer och TV-serier som nyproduceras – och även av mer namnkunniga regissörer – har fördubblats sedan bröderna Coens framgång med True Grit. Nästa sommar kommer t.ex. storfilmen The Lone Ranger med Johnny Depp som Tonto. Det är samma gäng inblandade i den som i Pirates of the Caribbean-filmerna, och deras mål verkar vara att ge westerngenren samma nytändning som de tidigare gav piratgenren. På TV-fronten ser Hatfields & McCoys väldigt spännande ut, och serien har slagit nya tittarrekord på andra sidan pölen. Säsong två av Hell on Wheels har även premiär den 12 augusti. Så det finns mycket för Westernfantaster att se fram emot.


Django Unchained

En av de största förändringarna jämfört med tidigare utgåvor är att vi velat ge rollpersonerna mer förankring i spelvärlden redan från början, och mer som knyter dem till viktiga skeenden runt omkring dem. Det gör det lättare för spelarna att relatera till olika saker som sedan händer i spel – och ger spelledaren mängder med krokar att bygga intriger, äventyr och kampanjer kring. Den som själv har en tydlig bild av vilken person han eller hon vill spela behöver inte känna sig låst eller begränsad utan kan givetvis bestämma själv (i samråd med spelledaren), men genom omfattande speltest vet vi att systemet blivit mycket uppskattat. De tre viktigaste komponenterna som avgör din rollpersons relation till omvärlden är etnicitet (det gör stor skillnad om du är vit, svart, mexikan, asiat eller indian), social bakgrund (var familjen farmare, soldater, grovarbetare, vagabonder, stadsbor, borgare, politiker, officerare, jordägare eller industrialister) samt vilken Roll du valt. Etnicitet och Social Bakgrund påverkar framför allt rollpersonen indirekt, genom att du slår fram Livsöden (viktiga händelser) för din familj och närmaste släkt. Du får ett helt persongalleri med unika personer, och istället för att exempelvis inbördeskriget bara blir något abstrakt får du fram en historia av vad det betydde för just dig och din familj. Ditt val av Roll däremot påverkar mer direkt vad du själv har varit med om, och för varje Roll kan du slå fram Livsöden för din rollperson – vilket ofta leder till valsituationer där du till exempel som lagman kan få välja på om du tar en muta för att låta en laglös komma undan, eller om du tar konflikten och får en fiende istället. Föredrar du att ha en mer brokig bakgrund, där du valt Roll senare i livet? Då kan du välja att slå något eller några av dina fyra Livsöden på någon annan Roll istället – till exempel har vår exempelperson Matthew Douglass en bakgrund som Buffalo Soldier innan han byter bana i livet och blir Prisjägare. Därför slår vi två av hans fyra Livsöden på Rollen Militär istället.


Livsöden för svarta


Roll - Lagman


Livsöden - Lagman

Sedan fortsätter arbetet med att parallellt ta fram nya coola supplement, så att du som skaffar Western skall ha mycket material att ösa ur när du spelar. Sedan sist kan vi berätta att Joakim Andersson fullständigt sprutar ur sig material om New Orleans och det ser ut att bli ett galet roligt supplement, med många färgstarka detaljer, personer och äventyrskrokar i massor.
Därmed avrundar vi för den här gången, men räknar med att kunna ge ännu roligare och mer konkreta besked innan hösten. Det har aldrig varit så nära som nu!


Tills vi hörs igen kan du spana in Fenix stora sommarrea – en tidning för 35:- eller 4 för 100:- - där du kan hitta några riktiga guldklimpar till Western, som:

  • Fenix nr 2/2011: En splittrad nation – Om rollspel i inbördeskrigets skugga
  • Fenix nr 1/2010: Rättvisans svärd - Ett äventyr bland korrupta lagmän, boskapstjuvar, vigilantes och rasister
  • Fenix nr 2/2009: Armory Hall - äventyrsplats i New York
  • Fenix nr 6/2008: Legenden om helvetesguldet - Vem lyckas lägga beslag på den elake fredsdomarens gömda guldskatt?
  • Fenix nr 5/2008: Thunderbird - Åskfågeln i western. Myter och äventyrsfrön
  • Fenix nr 4/2008: Silent Creek - En nästan övergiven stad har sina egna hemligheter och erbjuder många möjligheter till äventyr
  • Fenix nr 2/2008: Adobe och järn - Yuma Prison i western. Äventyrsuppslag, karta och spelledarpersoner
  • Fenix nr 1/2008: A conspiracy of one - En advokat i Santa Fé ber om rollpersonernas hjälp mot mäktiga fiender
  • Fenix nr 5/2007: Mannen som uppfann barbaren - Äventyrsuppslag med en antropolog i centrum
  • Fenix nr 4/2007: Det stora fossilkriget - Att gräva fram dinosaurieskelett kan vara både farligt och spännande. Paleontologi och äventyrsuppslag kombineras i denna artikel
  • Fenix nr 3/2007: No Hope Ranch - Äventyr till Western. Oväder, hämnd och rivaliserande banditgäng
  • Fenix nr 2/2007: Sanningen måste fram - Att kontrollera vad som skrivs i tidningen ger makt och inflytande. Och inte minst fiender
  • Fenix nr 6/2006: Dr Wycombes mirakelelixir - Charlataner och andra skojare i Deadwood
  • Fenix nr 5/2006: Kuppen i Mission Hill - 16-sidigt äventyr om girighet, hämnd och guld
  • Fenix nr 4/2006: Carerra´s Cantina - Tuppfäktning, laglösa, prisjägare och misslyckade spelare. Mycket stämning, mängder med konflikter
  • Fenix nr 3/2006: Indianskolan
  • Fenix nr 6/2005: Tucsons Demon – om Tucsons Chinatown och dess frontfigur
  • Fenix: nr 4/2005: Law Unlimited – om en detektivbyrå i Tucson
  • Fenix nr 2/2005: Brödraskapet – en rasistisk organisation i Arizona
  • Fenix nr 4/2004: Fabianos förbannelse - äventyr

110704
WE4
Arbetet med Westerns fjärde upplaga fortsätter stadigt framåt, på flera fronter samtidigt. Sedan vårt förra uppdatering har vi hunnit med att arrangera ett uppskattat scenario på GothCon – Priset för ett liv. Dessutom fick vi chansen att träffa och prata med många av våra spelare, vilket alltid är roligt, inspirerande och givande.
På regelfronten är den största nyheten att vi kommer att skala ner träffmallen (siktet) så att 30 blir mitt i prick och samtidigt göra den lite mer oval så att du sprider dina skott mer i höjdled än i sidled. I samband med det behöver du inte längre utbilda dig på olika vapen i två steg (till exempel först Projektilvapen och därefter Revolver) utan nu skaffar du dig varje vapengrupp för sig (till exempel Revolver). Ju bättre du lär dig behärska en vapengrupp (ju högre Träffsäkerhet du har) desto fler Specialiseringar kan du lära dig. Du får en ny för varje Grad (fullbordat femte steg) du har i Träffsäkerhet med den typen av vapen. Exempel på Specialiseringar är Vapenvård som gör att du tar så väl hand om dina vapen att du minskar risken för de värsta Fumlarna och Höftskott som gör att du kan dra och skjuta ditt vapen snabbare.



Parallellt pågår arbetet med kommande supplement också, där en av de roligaste nyheterna är att vi nu knutit en ny tecknare till oss: Chris Appel. Han är inte ett helt obekant namn för rollspelare med Westernintresse, då han tidigare bland annat gjort illustrationer till Deadlands – och enligt vår mening stått för deras allra bästa och minst överdrivna bilder. Chris Appels första insats blir flera helsidesbilder i färg till Dakota & Deadwood, som supplementet nu heter. Det innebär att det Deadwood-supplement vi tidigare berättat att Henrik Örnebring skrivit och där Maria Bergius Krämer skrivit om indianer även kommer att utökas med ett kapitel om Dakotaterritoriet och vad som händer där. Fler intriger, konflikter och politiska förvecklingar kan utlovas med andra ord.

 

101202
Western IV
Här kommer de senaste nyheterna om arbetet med den kommande utgåvan av Western IV. En av de viktigaste frågorna under vårt senaste regelkrunchande har varit vad som är viktigast med olika typer av vapen för olika rollpersoner. För en del är pricksäkerheten a och o, för andra att kunna dra snabbare än sin egen skugga, att kunna göra rejäl skada eller att hålla priset nere. Vad passar din rollperson bäst?

Vi jobbar för fullt med att bli klara med den nya, fjärde upplagan av Western. Hösten blev inte riktigt som vi tänkt, då en nära anhörig var nära att gå bort men nu har vi trampat gasen i botten desto mer igen. Och det händer saker! Lukas Thelin fortsätter skämma bort oss med fantastiska bilder och har det senaste framför allt arbetat med Rollerna – både med att finputsa redan klara bilder och att göra helt nya illustrationer, som Agitatorn som inte bestämdes förrän helt nyligen. Det blev det vinnande bidraget i den tävling där vi bad er spelare om hjälp att bestämma vilken regelbokens sista Roll skulle bli. Det har rasat in en massa roliga förslag, och det är riktigt roligt att få så mycket positiv respons och inspirerande tankar från er spelare.

Agitator
Uppfinnare


En annan rolig nyhet är att Michael Peterséns regler för hur du konstruerar egna vapen till Western nu är helt klart. Det är en guldgruva för alla spelare som vill göra som Tuco i Den gode, den onde och den fule och själva komponera sin revolver (eller sitt gevär) utifrån olika givna komponenter som modell, piplängd, kaliber och liknande. Tillhör du dem som nöjer dig med att välja ett vapen i standardutförande för att vinna tid går det givetvis lika bra.

Vapen


Trots att påsken känns långt borta arbetar vi redan med vårt äventyr till GothCon: Priset för ett liv. Du kan läsa mer om äventyret här (och se Lukas maffiga stämningsbild).

Vi lägger stor vikt vid att hålla många bollar i luften samtidigt, så att spelet får en rejäl support när det väl har kommit ut. Vi vill inte bara släppa en regelbok och sedan låta tiden gå, vilket är allt för lätt hänt om man lägger allt sitt krut på en bok i taget. Det tar lite längre tid nu, men i gengäld räknar vi med att kunna hålla en hög takt med nya tillbehör när spelet väl har kommit. Därför sjuder det av aktivitet i Westernfabriken just nu, där vi och våra frilansare arbetar parallellt med flera kommande tillbehör. Henrik Örnebring har skrivit Deadwood (där Maria Bergius Krämer skriver om indianer) och New Mexico, Petter Bengtsson arbetar med New York och en massa om tåg och resor till Spelledarboxen (som innehåller mycket annat matnyttigt också), Joakim Andersson har tagit tag i New Orleans där Åsa Roos kommer att skriva om voodoo, Johan Englund skriver Postorderkatalogen, det ultimata tillbehöret för alla som vill ha mer stuff av alla de slag, eller själva starta en verksamhet, Conny Andersson skriver på Stadsguiden och Christoffer Krämer kommer allt längre fram med Inbördeskriget som är en av tre tänkta periodböcker, där Peter Hedman skriver Rebeller & Rödrockar samt Vägen Västerut, med benäget bistånd av vår indianexpert Maria Bergius Krämer. Även illustratörerna har fullt upp, där vi är glada över att ha med Lukas Thelin, Daniel Falck, Reine Rosenberg, Johan Fredriksson, Therese Larsson och Martin Bergström.

Vi kommer också att ha med mer material till Western i Fenix när spelet kommit, och vi tar fram äventyr till konvent och på webbplatsen, som även kommer att gå att beställa i en digitaltryckt upplaga.

Inget exakt releasedatum är bestämt ännu, men räkna med en ketchupeffekt när det är dags.


100731
Western 4:e upplagan
Den som väntar på något gott väntar aldrig för länge. Arbetet med den nya, fjärde, utgåvan av Western har tagit ett rejält kliv framåt, och skillnaderna jämfört med förra utgåvan är stora. Nu känns det bättre och tajtare än någonsin, där reglerna utvecklats och spelvärlden fått ett mycket tydligare "nu" än tidigare. Här hittar du en försmak av vad som komma skall.

berättade att en nyutgåva är på gång har vi fått många frågor om blir några större förändringar eller bara lite puts på ytan. Svaret är att vi inte har legat på latsidan, utan ansträngt oss för att ge våra spelare någonting som känns helt nytt och fräscht, men där det ändå kommer att gå att spela med gamla rollpersoner efter mindre konverteringar. Nya Western blir bättre, tydligare och mer av allt. Mer bilder, mer exempel och mycket mer kampanjvärld. Så mycket mer att det inte går att få in allt i en bok så det får blir två huvudböcker. En regelbok och kampanjboken Amerika 1876 som ger en översikt över kampanjvärldens här och nu.

De som följt Westerns utveckling genom åren vet att steget mellan andra och tredje utgåvan var gigantiskt, inte minst tack var Åke Rosenius illustrationer som på många sätt definierade spelet minst lika mycket som texten. Inför fjärde utgåvan blir steget lika stort, inte minst eftersom båda grundböckerna trycks helt i färg. Allt har gjorts om, från loggan till sidlayouten och samtliga illustrationer. Lukas Thelin har övertagit Åkes gamla roll och satt sin egen prägel på nya Western med alla sina hundratals specialgjorda bilder för spelet. Det är en stor fördel att arbeta med en huvudillustratör på detta vis, då illustrationerna sätter minst lika mycket prägel på spelet och dess stämning som texterna gör.

Regelboken
Den första huvudboken till nya Western är regelboken, där du hittar alla möjliga regler, från vilken bakgrund du har till ett eget rollformulär för din häst. Här hittar du några av de viktigaste nyheterna på regelsidan.


Olika nivåer
En av de viktiga förändringarna i nya Western är att vi inför tre olika nivåer när man skapar sin rollperson, för att spegla de olika sätt folk vill spela på. Standarden kommer fortfarande att vara Kampanj, då vi av erfarenhet vet att de flesta av våra spelare tycker om att spela flera äventyr och kampanjer med samma rollpersoner.

Kampanj


Samtidigt vet vi att det finns en annan grupp som också gärna spelar långa kampanjer, men som inte vill att deras rollpersoner skall bli ”för bra”. De vill ofta dra upp faror och dödlighet ytterligare ett snäpp och låta kampen mot vädrets makter vara minst lika farlig som vapen – och skulle de hamna i en eldstrid vill de göra det enda kloka, nämligen att söka skydd... Självfallet ser vi till att anpassa reglerna även för dem. Denna nivå kallar vi Realism.

Realism


Den sista gruppen kallar vi Action. Den är framför allt tänkt för de spelare som inte har tänkt köra Western som sin huvudsakliga rollspelskampanj, utan snarare som ett mellanspel på några spelkvällar eller enstaka äventyr. Denna grupp spelare vill ofta vara mycket bättre redan från början, och redan ha uppnått mycket av det som rollpersonerna som spelats under lång tid kommer fram till vid slutet av sin karriär. Inte minst är det här anpassat för ett mer actionpackat spelande, där alla rollpersoner kan hantera vapen oavsett vilken Roll de är baserade på, och där motståndet de möter ofta är svårt.

Nivåer


Utöver att regelsystemet är gjort för att lätt kunna anpassas till de olika sätten att spela har vi även med inspirationstips i form av filmer och TV-serier, så att det blir lättare att förstå hur de olika sätten att spela. I den andra huvudboken, Amerika 1876, finns också massor av äventyrsuppslag för de olika sätten att spela, samt inte minst tips och tankar kring hur du lätt modifierar motståndet i olika äventyr för att passa er spelstil bäst.

Vem är du egentligen?
När du skapar din rollperson har det tillkommit ännu fler förändringar, som alla syftar till att göra det lättare för dig att komma in i din roll och få en känsla för hur just din rollperson passar in i spelvärlden och förse både dig och spelledaren med en uppsättning färdiga relationer och äventyrskrokar redan då spelet börjar. Inom ramen för bakgrundssystemet slår du fram din familjs livsöden, som ser väldigt annorlunda ut beroende på om du är vit, svart, mexikansk, asiatisk eller indiansk.

Pengar styr det mesta här i världen, så det spelar också roll om din familj är fattiga farmare, äger stora markområden eller lyckats investera i den nya tekniken och tjänat en förmögenhet på industrier eller transporter. Hand i hand med er ekonomiska möjligheter går din chans till en högre utbildning. För den som är född rik står de flesta vägar öppna, medan de mindre bemedlade antingen har hämtat det mesta av sina erfarenheter från livets hårda skola eller haft så gott läshuvud att de kunnat få stipendium för högre studier.

Bakgrund


Du får också 33 olika Roller att välja mellan, där vi har avsatt ett ett helt uppslag istället för en halvsida (som i förra utgåvan) för varje enskild Roll. På så vis får vi med både bild, stämningstext, stats och inte minst tankar kring hur den typen av Roll passar in i spelvärlden, vilken sorts äventyr som fungerar bra och liknande. Vi har dessutom tagit med flera nya Roller, som t.ex. Entreprenör, Mambo (voodoo-prästinna), Upptäcktsresande och Uppfinnare.

Systemet är samtidigt så öppet att du kan strunta i alla slumptabeller och förkonstruerade Roller och skapa din rollperson från grunden, precis som du vill ha den. Bakgrunden och Rollerna fyller sin främsta funktion genom att ge tips och tankar kring vad du vill spela, men är så pass balanserade att de även kan användas för att med slumpens hjälp få till roliga och fungerande rollpersoner.

Roll - Pinkerton
Roll - Prisjägare
Roll - Upptäcktsresande

Extra allt

Vi har överlag gjort reglerna tydligare, framför allt genom att ha fler illustrationer, tydligare regelbeskrivningar och exempel på situationer och svårighetsgrader som är aktuella. Av den anledningen har t ex pengar fått tre sidor med bilder på olika sedlar och mynt (mynten i naturlig storlek). Hölstren har gått från att ha fått plats på en sida till att sträcka sig över två uppslag – för att vi har bilder på hur de olika hölstren sitter, så att man kan få en känsla för hur de fungerar. För den som vill dra sitt vapen snabbt förblir t ex twisthölstret en favorit, men när man ser hur vansinnigt de dras kan man bara förundras över att någon vågar riskera att skjuta sig själv när den drar sitt vapen... Istället för att bara en del vapen finns på bild kommer nu alla med. Under vapenbeskrivningarna hittar man uppslag där den ena sidan är beskrivningar av de olika vapnen och den andra har bilder på hur dem ser ut. Dessutom kommer vi att ha med ett system där de spelare som vill kan sätta ihop sina egna revolvrar och gevär helt fritt, utifrån vissa grundmodeller, piplängd och kaliber.
Valuta
Hölster
Vapen


Ett annat område som utökats en hel del är Rykte, där det inte längre bara spelar roll vad folk tror att du gjort eller inte - dessutom har det betydelse vilka du samarbetar med. Det finns också regler för hur gäng organisationer och företag får Rykte.

Rykte
Rykte


Svårighetsgrader förblir ett viktigt sätt att modifiera motstånd i Western, men nu ser vi till att ha många fler exempel på hur de kan användas i samband med olika färdigheter och olika situationer. Kort sagt vågar vi påstå att reglerna i sig har blivit mer slimmade, men istället för att skära ner på antalet sidor har vi utökat för att ge er som spelare mer. Mer bakgrundsinformation, tydligare skrivningar och mycket mer inspiration i form av illustrationer. Självfallet finns det mängder av andra regelförändringar, fler än vad vi kan ta upp på detta korta utrymme.

Regler som ändrats totalt
Även om vår ambition är att gamla spelare skall känna igen sig och inte minst kunna konvertera sina gamla rollpersoner har vi gjort några rejäla förändringar också. Efter en hel dels funderande har vi tagit bort Köpa/Behålla-systemet och Månadsträningen, för att istället bara dela ut Erfarenhetspoäng vid varje spelkvälls slut.

Vi har också sett över hela närstridssystemet och gjort om det helt – både hur striderna fungerar och skadesystemet vid obeväpnade strider. Den viktigaste skillnaden är att vi vill att folk skall kunna hamna i ett hederligt saloonslagsmål utan att bli så sönderslagna att de måste ligga i sjuksängen, eller att det urartar till att någon drar vapen för att situationen blir för farlig annars. Dessutom ville vi ha ett bättre flyt i närstriderna, och mer av taktiska överväganden från spelarnas sida.

En annan stor förändring är att hästar blir mycket mer än transportmedel. Tack vare Åsa Roos har vi nu ett helt kapitel med olika hästraser, som har olika egenskaper. Priset på en häst kommer att variera väldigt mycket beroende på vilken ras du väljer – men det kommer de stats hästen har att göra också. För de som verkligen vill låta hästen bli en personlighet och få det utymme den förtjänar tar vi också fram egna rollformulär för hästar.

Hästar


Apropå hästar har vi också lagt till ett system för jakter (av typen där uppbådet jagar efter bankrånarna) som fungerar oavsett om rollpersonerna är till fots, till häst, på tåg, diligens , atlantångare, mm. Om jakten går i ökänd terräng slumpas olika hinder fram, medan rollpersoner som räknar med att bli jagade själva kan förbereda sin flyktväg och vilka hinder som är aktuella, i detalj.

Åsa har också tagit fram regler för sjukdomar. Även om rollpersonerna inte själva blir sjuka skapar det dramatiska och rollspelsmässiga situationer då deras närstående drabbas, eller då en epidemi slår till mot området de befinner sig i. Skall de försöka fly undan själva, stanna och hjälpa de drabbade eller försöka få tag på vaccin?

Det blir också mer om både tro och vetenskap. Henrik Örnebring har byggt ut systemet för hur det övernaturliga egentligen fungerar, ett system som grundar sig på vad folk vid denna tid trodde var möjligt. Då Uppfinnaren är en helt ny Roll blir det också regler för vad man kan uppfinna och hur man går tillväga.

Fördelar och nackdelar
Utöver de tre spelnivåerna är det största tillskottet på regelsidan ett system för fördelar och nackdelar, signerat Gunilla Jonsson och Michael Petersén. Det blir inte ett statiskt system där man fördelar lite poäng när man skapar rollpersonen och sedan har permanenta förbättringar eller försämringar i olika situationer. Tvärtom. Grunden för hela detta system är att det skall uppmuntra till mer rollspel och skapa stämningsfulla situationer under spelets gång.

För att åstadkomma detta måste man först ha rollspelat någon av sina nackdelar och hamnat i en situation då rollpersonen och deras situation försämrats på grund av denna nackdel. Då får rollpersonen 1 Nackdelspoäng. Denna poäng kan sedan enbart användas till att aktivera någon av rollpersonens fördelar. Det går alltså inte att glömma bort nackdelarna, men utnyttja fördelarna.

Vi har valt att ta med nackdelar som Kvinna och Förtryckt Minoritet, då det faktiskt blir svårare för rollpersoner med denna bakgrund under spelets gång. Amerika 1876 är ett rasistiskt samhälle där kvinnor saknar rösträtt och ibland även äganderätt. Samtidigt belönas de spelare som vågar anta utmaningen med Nackdelspoäng som gör att de kan aktivera en massa coola fördelar.


Amerika 1876
Den andra huvudboken till nya Western är kampanjboken Amerika 1876. Nya Western tar ett helt nytt grepp jämfört med tidigare utgåvor av spelet. Istället för att beskriva en kampanjvärld som går att använda över hela den så kallade vilda västern-eran blir det ett mycket tydligare avstamp. Då spelet börjar är det nyårsafton 1875 och hundraårjubiléet av den unga nationen skall precis börja. Det är i en värld i stor förändring som möter spelarna, där det gamla jordbrukssamhället och gamla traditioner utmanas av nya moderna idéer. Den industriella revolutionen är i full gång och det moderna bryter fram på alla områden. Det sker inte utan konflikter av många olika slag.

Kampanjvärldsbeskrivningarna har genom detta nedslag i tiden fått ett mycket tydligare här och nu. De tidigare mer övergripande beskrivningarna har ersatts av en större tydlighet, inte minst i form av de olika personer och aktörer som är verksamma och vad de vill uppnå. Vi vågar också ta ut svängarna lite mer. Det är i första hand ett spel, inte en historiebok, så även om grunden är lagd med omfattande research finns det också historiskt omtvistade områden och frågor där spelet berättar sin version av hur världen ser ut och vem som gör och har gjort vad.

En annan stor förändring är att greppet också blivit vidare, det är inte längre bara väster om Mississippi som är intressant utan i första hand hela den amerikanska kontinenten (och i förlängningen hela världen, Petter Bengtsson har t ex skrivit om vad som händer i Afrika och Asien under 1876). Det innebär att världen blir mer sammanhållen, samtidigt som olika delar av landet har sin distinkta karaktär.

De forna nordstaterna står för den ekonomiska och politiska makten i landet. Nästan alla de allra rikaste återfinns här och i slutna rum görs överenskommelser som betyder skillnaden mellan liv och död i resten av landet och världen. Föga förvånande är det här de största järnvägsbolagen har sina kontor och där deras ägare bor. Mammon styr och det finns inte mycket till lagar för att tygla kapitalet. I den framväxande industrialismens skugga växer slummen fram, men också flera av de stora reformrörelser som engagerar allt fler. Nykterhetsrörelsen, suffragetterna och abolitionisterna har alla sina starkaste fästen här. Så även den politiska och byråkratiska maktapparat där korruptionen är utbredd, alla kan köpas och makt för maktens egen skull är ledande principer.

Lagen

I de forna sydstaterna har rasisterna vädrat morgonluft i takt med att den militära ockupationen har börjat rullas tillbaka och de sista resterna av ett direkt politiskt styre från norr håller på att avslutas. Trots att Ku Klux Klan fått svårare att verka öppet har den organiserade rasismen fått allt lättare att sticka upp sitt fula tryne. Gevärsklubbar där alla medlemmar är klädda likadant driver politiskt propaganda i formation och med vapen i hand – på dagarna genom att skjuta i luften och visa upp sig, på kvällar och nätter genom hotfulla besök hos misshagliga personer. De som undervisar svarta skräms att ge sig av, svarta män hotas med olika grader av våld för att avstå från att registrera sig inför det kommande valet. Redeemers (rasistiska politiker från södern som samarbetar och som alla är med i Demokraterna) försöker vända all uppmärksamhet mot korruptionen och låtsas i offentliga sammanhang sällan om hur stora rasister de är, eller att allt de föreslår skulle innebära ett slut på strävandena för lika rättigheter oavsett hudfärg. Istället pratar de om delstaternas rätt till självstyre och hur all form av skatt innebär ofrihet och korruption. Militären har inte längre ett klart mandat att ingripa mot det rasistiska våldet. Svarta som försökt bygga upp egna verksamheter eller samhällen hotas. Profitörer från norr som utnyttjat plantageägarnas obestånd efter kriget till att göra lukrativa affärer hur deras framtid, liv och trygghet är i fara. Scalawags, det vill säga sydstatare som valt att samarbeta med den federala makten, republikanerna och carpetbaggers (investerare från norr, lycksökare som inte tvekar att utnyttja andras olycka för att själva tjäna pengar), har det lättare – under förutsättning att de nu vänder kappan efter vinden igen. Rasisterna möter dock på motstånd, och inte minst på orter som New Orleans finns det svarta som har makt och är fruktade även i bredare kretsar (inte minst tack vare rykten om vad de kan åstadkomma med hjälp av ”sin” voodoo).
Voodoo

I västern möts alla de olika intressena. Hit har människor tagit sig i hopp om en bättre, oftare rikare framtid än den de hade. Många är lycksökare som lockas av drömmen om lättbrutet guld, andra har lämnat fattigdomen i Europa bakom sig och har drömmen om en egen farm och egen mark som sin främsta drivkraft. En del söker äventyr och upplevelser, letar försvunna skatter, drar runt mellan spelhålor i Kansas boskapsstäder och dylikt. Ytterligare andra vill helst bara vara ifred, och slippa myndigheternas inblandning i deras liv helt. De flesta är dock överens om att indianerna är ett hinder på vägen. En del har själva råkat illa ut, eller känner personer eller familjemedlemmar som har det, och fruktar och hatar indianerna av mer personliga skäl. De allra flesta har ingen djupare anledning till sitt indianhat, de tycker bara att de har mer rätt till deras mark, eller bara vill bli av med dem för att dra järnväg över bufflarnas betesmarker.
Utanför lagen


Det pågår ett utrotningskrig mot så gott som alla indianstammar. Just nu står konflikten framför allt vid Black Hills där präriendindianerna har uppmanats att anmäla sig till indianbyrån på reservatet, i förlängningen för att de inte längre skall få ha något lika stort och fritt reservat som de nu har i Black Hills. Där har ju de vita hittat guld, och i börskraschens och den utbredda depressionens skugga behöver myndigheterna en ny guldrusch som kan få igång ekonomin igen. Tvångsförflyttningen till nya och sämre reservat pågår över hela landet och nere i Arizona leder Geronimo chiricahuapachernas motstånd mot att flytta till San Carlos-reservatet. Den fred som förhandlades fram med apacherna för bara några är därmed på väg att upphöra.

San Francisco lockar människor från hela landet, men i synnerhet västern. Dessutom är detta porten mot Asien och det här är den enda stad som redan nu har ett stort Chinatown.

Kort sagt är det en mångfacetterad och dynamisk värld, med plats för väldigt många olika sorters äventyr. Vi har proppat grundboken Amerika 1876 full med allt från beskrivningar av olika organisationer och sammanslutningar till ögonblicksbilder av vad som händer i olika delar av landet, tips till spelledaren och ett introduktions-äventyr. Flera av kapitlen avslutas med ett persongalleri av spelledarpersoner av betydelse inom just det området, komplett med bilder och stats för att kunna slängas direkt in i er kampanj. Dessutom har vi med äventyrsuppslag, för att ge exempel på hur just den företeelsen kan användas.

Text: Tove och Anders Gillbring
Bilder hämtade ur nya western: Lukas Thelin och Therese Larsson (hästarna)